Koalice STAN, HOPB a TOP 09 v krajském zastupitelstvu

Švec: Jihočeské letiště – vzdušný přístav, nebo zámek?

01_svecV jižních Čechách máme několik dlouhodobě diskutovaných velkolepých záměrů, které se řeší tak dlouho, že si už málokdo pamatuje, kdo s nimi vlastně přišel. Jedním z nich je i plán na modernizaci bývalého vojenského letiště v Plané u Českých Budějovic. Zdejší letiště opustila armáda koncem roku 2005 a tehdy se objevila myšlenka na modernizaci letiště pro následné provozování standardního mezinárodního letiště, na kterém by přistávala a vzlétala i velká dopravní letadla typu Airbus A 321 nebo Boeing 737.

První zmínky o tomto ambiciózním plánu Jihočeského kraje začali občanům prezentovat již zástupci krajské vlády ODS. Poté je převzala, a v jejich propagaci pokračuje dodnes, krajská vláda pod taktovkou ČSSD.

Záměr samotný rozděluje obyvatele kraje na dva tábory, přičemž jeden hájí záměr vybudování letiště jako skvělou možnost pro rychlejší a pohodlnější cestování, zatímco ten druhý je pragmaticky opatrný a investice v řádech stovek milionů korun by raději viděl v jihočeských silnicích nebo jiných smysluplných projektech.

Že odpověď není jednoduchá, je více než jisté. Dosavadní zkušenosti se srovnatelnými tuzemskými letišti totiž ukazují, že ekonomické výsledky většinou očekávání nenaplní a vložené investice nenavrátí. Na druhou stranu již zde byly proinvestovány řádově stovky milionů korun, o prostředcích na zajištění provozu areálu ani nemluvě. Rok od roku jsou uváděny důvody, proč se nepodařilo dostát naplánovanému harmonogramu. Jednou je to neposkytnutí prostředků z evropských fondů, jindy zase neúspěšné hledání strategického partnera. I proto se zatím všechny optimistické vize o statisících cestujících z předešlých let ukázaly jako předčasné.

Logicky bychom se tedy měli ptát, proč dosud nebyly vyřešeny klíčové podmínky pro možné uvedení letiště do provozu, které zastánci projektu slibovali již před mnoha lety. A tyto podmínky nejsou zdaleka jen technického rázu, jako například investice do navigačního vybavení, které by umožnilo provozovat letiště za snížené viditelnosti (létání podle přístrojů – IFR).

Ještě před již provedenými masivními investicemi, které mají s těmi budoucími dosáhnout téměř miliardy korun, měl být nalezen strategický partner, který by letiště vlastněné Jihočeským krajem a městem České Budějovice, provozoval. Tento problém se řeší již mnoho let a zatím se vždy zmínky o údajném zájemci ukázaly jako liché. I současný hejtman Jiří Zimola se v médiích vyjádřil v tom smyslu, že letiště se bez strategického partnera neobejde, protože „města a kraje tu nejsou od toho, aby provozovaly letiště“.

Já se tedy ptám, zda a jak budou odpovědní zástupci Jihočeského kraje řešit klíčové podmínky pro další investice do areálu letiště, kterému mimo jiné chybí dopravní návaznost na dosud neexistující obchvat krajského města a dálnici.