Koalice STAN, HOPB a TOP 09 v krajském zastupitelstvu

Skotnica: Kraj řeší s dopravcem problémy na „šumavské“ trati

Vyrazíte na vlak a skončíte v lepším případě v autobuse, v horším si počkáte na další spoj. I to se vám může přihodit na trati České Budějovice – Český Krumlov – Černý Kříž. Po Českých drahách tu krajskou dopravní obslužnost převzala soukromá společnost GW Train Regio, která zvítězila ve velmi kontroverzním výběrovém řízení. Už před dvěma lety jsem upozorňoval Jihočeský kraj, tehdy ještě pod vedením Jiřího Zimoly, že to odnesou především cestující. Moje předpověď se bohužel naplňuje.

Nejenže se snížil počet spojů, ale neuznáváním slev od jiných dopravců se prodražuje cestování. Souprava GW Train Regio navíc už nyní nestačí uspokojit přepravní kapacitu a jakákoli skupina nad 15 osob se dopravci musí nahlásit předem. A to ještě nezačala doba školních výletů a především letní sezona, kdy naroste nejen počet cestujících, ale dopravce si bude muset poradit i s přepravou nemalého počtu kol.

Jako krajský organizátor dopravy JIKORD se snažíme vyjednat se soukromým dopravcem uspokojivé řešení. Náhradní autobusová doprava ale takovým řešením není. Při současném trendu, který preferuje nízkoemisní veřejnou dopravu, by šlo o opravdový krok zpět, navíc by ani nebyl rentabilní. Řešením je proto obsluha trati kapacitnější jednotkou, dopravce ji chce přesunout z tratě Plzeň – Most. Věřme, že to nezhorší kvalitu cestování cestujícím na tamní trati. Pak by šlo o vytloukání klínu klínem. Jako těžko přijatelné řešení považuji zařadit do soupravy příměstského vlaku další vagon, jak se o tom mezi železničáři šušká. Na to souprava stavěná technicky není. Je zřejmé, že jakékoli řešení přinese navýšení nákladů.

Je velmi smutnou skutečností, že co upeklo někdejší vedení kraje, si sní vedení současné. Musíme ovšem hledat takové řešení, které se nedotkne cestujících a zároveň nepřinese další zátěž pro daňové poplatníky. Pak by se totiž ukázalo, co jsem tvrdil už před dvěma lety: za vysoutěženou cenu 88 Kč/km se řádně obsluhovat tato trať prostě nedá!

VLADIMÍR SKOTNICA (TOP 09)

ČLEN DOZORČÍ RADY JIKORD